Rosa Auffermann / / Hyvinvointi

Anna itsellesi lupa hengittää #URAOIVALLUS

nimetön

Riikka ja minä olimme eilen viettämässä läksiäisiäni  Långvikissä. Päivään kuului monipuolinen aamiainen, kävely meren rannalla, jalkahoito ja hieronta sekä suolahuone. Lähdimme Långvikistä rentoutuneina, hymyt kasvoillamme. Ihana päivä! Suunnitelmanani oli levätä ja ottaa rennosti loppupäivä. Oloni oli kuitenkin niin hyvä ja innostunut, että päätinkin tehdä pari työjuttua. Vielä 3 tunnin päästä istuin yllätyksekseni koneella. Mieli levänneenä, täynnä energiaa olinkin tehnyt lähes kaikki seuraavan päivän työtehtävät! Silti illaksi jäi vapaa-aikaa.

Hyvinvoinnin resepti

Uraoivallukseni on, että armollisuus johtaa huomattavasti parempaan työtulokseen. Kun lepään ja huolehdin itsestäni, voin paremmin ja jaksan tehdä paremmin myös töitä. Seuraavassa hetkessä työtehoni on tuplaantunut.

Vuosi sitten jouduin kokemaan työuupumuksen. Sain liittyä itse niihin alle 30-vuotiaana uupuneisiin, joita aina kauhistelin. Suurimpana syynä uupumukseen oli suorittaminen. Vaadin itseltäni aivan kohtuuttomia ja tahdoin osoittaa olevani super työntekijä. Kunnes väsymys ja alakuloisuus tulivat työtehon tielle. Onneksi työyhteisöni puuttui tähän ajoissa, jolloin toipuminenkin tapahtui loppujen lopuksi nopeasti.

Päätin tuolloin, että alan olla armollisempi muiden lisäksi myös itseäni kohtaan, levätä tarpeeksi, pitää taukoja ja rakentaa jokaisesta työpäivästä mukavan. Vaikkei jokainen asia joka päivä olisikaan kivointa mahdollista työtä, pyrin tekemään joka päivä edes jotain kivaa. Sekä työssä että vapaa-ajalla. Syksyllä aloitettuani Montevistassa kävin usein kävelyllä lounaan jälkeen. Huomasin miten työteho paranee ulkoilman ja liikkumisen ansiosta.

Kävelypalaverit, kahvitauot ja rajatut työpäivät ovat mahdollisia lähes jokaisella työpaikalla. Pitäisi ainakin olla. Myös etäpäivistä saa vaihtelevuutta. Jos teet päivittäin ylitöitä tai kuormitut työssäsi, pohdi minkälaiset asiat voisivat helpottaa työskentelyäsi? Monesti pienillä asioilla on suurin merkitys.

Lyhyt aamujooga ja riittävän aikaisin töiden lopettaminen kuuluvat oman hyvinvointini reseptiin. Vältän tekemästä liikaa töitä, iltatöitä ja viikonlopputöitä. Näiden asioiden ansiosta olen saanut enemmän aikaiseksi, kuin aikaisemmin suorittaessani.

Suorittajasta aikaansaavaksi

Menneisyyden suorittajani tulee edelleen säännöllisesti kylään. Jos olen ollut tehoton, piiskaan itseäni jatkamaan entistä kovemmin. Kunnes havahdun (nykyään hyvin nopeasti) tähän vaaralliseen kierteeseen. Päivät vaihtelevat ja kaikkina päivinä tehokkuus ei vain ole yhtä hyvää. Sen hyväksyminen on tuonut paljon hyvää oloa arkeeni. Jos työt eivät vain suju, pidän tauon tai lopetan kokonaan siltä päivältä.

Palkintona tästä olen joka kerta saanut kaksinkertaisen tehokkuuden, innostuksen ja hyvän olon seuraaviksi päiviksi!

 

Tämän pohdinnan ja oivalluksien kautta myös vapaa-ajastani on tullut nautinnollisempaa. Voin kokonaisvaltaisesti paremmin. Pyrin tekemään päivittäin jotain kivaa ja kuuntelen itseäni. Saan iloa pienistä asioista ja hetkistä.

Tällä hetkellä vauvani potkut masussani tuovat minulle suurinta mahdollista iloa. Vuosi sitten olisin ilosta huolimatta tehnyt töitä niin pitkään kuin mahdollista ja stressannut, miten voin jäädä äitiyslomalle ollenkaan. Olen jäämässä tänään varhennetulle äitiyslomalle, jotta voin nauttia vielä täysillä raskausajan lopusta ja olla jo nyt läsnä pienelle. Nyt on aika keskittyä täysillä perheeseeni. Tiedän, että palatessani työelämään pursuan ideoita ja innostusta. Sitä ennen nyt on hieman pidemmän tauon aika.

 

Ihanaa kevättä kaikille!

 

 

Kommentoi kirjoitusta